Blog

pozycjonowanie stron i sklepow internetowych

Pozycjonowanie stron i sklepów internetowych – na co zwrócić uwagę.

Cześć, miło nam Cię gościć na naszym blogu, jeśli stwierdzisz po przeczytaniu tego artykułu, że to zbyt dużo jak na twoje siły, to zapraszamy do kontaktu.

W sieci obecnie już wyczerpano temat pozycjonowania (search engine optimization), oczywiście mowa tu tylko o kwestiach podstawowych jako wprowadzenie do tematu. Firmy, sklepy, osoby prywatne nabywają tej umiejętności po dość długim okresie, najczęściej dzieje się tak przez brak sukcesów w widoczności organicznej i pojawiające się problemy finansowe.

Dokładnie w tym momencie na pomoc przychodzi nasza firma Fancybox, mająca na tym polu dość duże doświadczenie nabywane przez ponad 10 lat prowadząc przy tym sklepy i portale internetowe. Dzięki wiedzy zdobywanej przy optymalizacji naszego autorskiego systemu zarządzającego portalem zdobyliśmy doświadczenie nabyte pomysłami, ale i porażkami przy aktualizacjach algorytmu Google.

Nauczyliśmy się jak optymalizować i redagować treści, ale przede wszystkim je przygotowywać i zlecać z zakresem prac. Ogromnym krokiem do przodu było odpowiednie ocenianie treści i weryfikowanie prac copywriterów. Z czasem polepszyliśmy technikę link buildingu oraz odpowiedniego linkowania wewnętrznego w serwisach wraz z optymalizacją crawl budget. Przez link building mamy na myśli korzystanie z różnych narzędzi online do pomocy przy ocenie domeny, strony, z której chcemy pozyskać dobry link do naszej strony pozycjonowanej. Hasło dobry link to kwestia umowna, wręcz są to nasze przypuszczenia, dopiero analiza i wzrost na stronie odpowie na zagadkę czy było warto wydać pieniądze.

Klienci i zapytania uciekają do konkurencji?

Właśnie po uświadomieniu sobie tego aspektu biznesu osoby szukają firm, sposobów na szybki wzrost pozycji w wyszukiwarce Google. Nasza firma chętnie pomoże w tej kwestii, ale nie istnieje coś takiego jak wzrost w tydzień, dwa, miesiąc, bo to nie jest możliwe. Długofalowa współpraca potwierdzona działaniami i planem daje efekty przy odpowiednim budżecie. Sklepy dopiero po około roku odczuwają faktyczny wzrost wejść, który przekłada się na sprzedaż lub zwiększenie liczby potencjalnych klientów.

pozycjonowanie sklepu internetowego
Wzrost wyświetleń dla sklepu po 6 miesiącach pracy na niskim budżecie.

Wykres powyżej pokazuje sklep internetowy sprzedający zabawki dla dzieci, jak i artykuły dla niemowląt. Budżet, na jakim pracujemy, jest bardzo niski i pozwala na poświęcenie około 4-7 godzin w miesiącu, co przeznaczamy na analizę zmian pozycji, prace na stronie, kontrolę przyrostu klientów z ruchu organicznego. Doświadczenie pozwala nam małymi zmianami dać sposobność dla dalszego rozwoju sklepu online.

Jak pozycjonować stronę?

Pierwszym krokiem w pozycjonowaniu strony, bloga, sklepu internetowego jest przygotowanie odpowiedniej struktury dokumentu, nie ma znaczenia w jaki sposób, czy już w kodzie strony HTML, czy na kartce papieru.

Najważniejsze to przemyśleć układ linkowań między poszczególnymi sekcjami.

Po ukończeniu tego etapu pracy dopiero trzeba się zastanowić nad konkretną treścią, w zależności co ma przedstawiać

Strona główna powinna zawierać konkretne informacje, od kontaktowych po informacje o marce, doświadczenie w branży aż do ułożonych zajawek tematycznych z linkami do oferty, produktów.

Dużej uwagi powinno się poświęcić na układ menu strony, jest to z uwagi na standardy większości stron, pierwsze co zobaczą użytkownicy. Kolejność elementów w menu ma znaczenie, nie wspominając o wielkości czcionki wraz z jej typem. Wszystko nie powinno się zlewać ani rozpraszać. Nie duplikujmy odnośników w stopkach lub paskach bocznych, bo jest to bezcelowe. Google i tak zlicza pierwszy napotkany link, czyli mija duplikaty.

Pewnie już zauważyliście, że działania SEO wchodzą w sferę użyteczności i designu, dlatego że sam Google zaczyna mieć to na uwadze. Pierwszym krokiem wprowadzającym ten trend była zmiana robota indeksującego z desktop na mobile, na tej podstawie dodawane są indeksy strony oraz jej ocena dla urządzeń mobilnych. Do tego jeszcze wrócimy.

Zajmujemy się też pozycjonowaniem stron i sklepów z Kielc. Rynek lokalny jest dla nas bardzo ważny :).

Optymalizacja treści

Warunkiem wzrostu w wynikach organicznych jest unikalna treść strony poruszająca jak najwięcej zagadnień z branży, które nie tylko opisują, ale też wyjaśniają hasła branżowe.

Artykuły powinny być zbudowane w sposób czytelny, ale też z jak największą dawką informacji dla osoby czytającej.. Dodatkowo w treści powinny się znajdować zdjęcia, listy, wypunktowania, tabelki, czyli wszystko to, co wzbogaca treść. Warto porównać swoje treści względem pozycji, które nas interesują, nie ma lepszej skarbnicy wiedzy niż konkurencja.

Mapa witryny

Osoby tworzące swoje pierwsze strony i sklepy internetowe zapominają o mapie witryny. Dowiadują się o niej dopiero po wejściu do Google Search Console gdzie w zakładce mapy witryn jest pusto. Powinna tam znajdować się mapa z datą ostatniego odczytu i jest to znak wraz ze stanem, że wszystko gra.

Drugą dawką informacji są automatyczne audyty online, pokazują pierwsze wady strony odnośnie do pozycjonowania, ale pomijają kwestie bardziej skomplikowane lub takie, które są ważne dopiero dla użytkownika. Przykładem idealnym jest ilość wejść na stronę, możesz mieć wysoką pozycję, ale nie zachęcający do kliknięcia title lub nieodnoszący się do szukanej frazy i ilość wejść będzie mniejsza niż u konkurencji. Przełoży się to na sprzedaż, pozyskanie leada. Tak mały szczegół a zmienia całkowicie twoje finanse.

Szybkość wczytywania strony i sklepu internetowego

Trend wzrostu szybkości ładowania jest coraz popularniejszy w świecie tworzenia stron internetowych co jest dość dobrym kierunkiem i został wywołany przez dostęp do urządzeń mobilnych. Ilość urządzeń oraz ich wielkość rośnie dość szybko i mowa tu o ekranach telefonów co przyczynia się do większego zainteresowania wersją responsywną strony. Zmieniające się podzespoły mogące obsłużyć wydajniej aplikacje mobilne, wideo, gry zachęcają użytkownika do korzystania tylko wręcz z telefonów. Obecnie więcej niż 50% ruchu w sieci pojawia się z urządzeń mobilnych, szacunki pokazują znaczne przyrosty rok do roku.

Urządzenia mają pewne ograniczenia przez internet mobilny, co ma wpływ na potrzebę szybkich i lekkich stron oraz sklepów wczytujących się do 3 s. W Google Search Console dowiemy się obecnie jak wygląda szybkość naszej strony w zakładce szybkość (eksperymentalne). Zmiana robota indeksującego na trybu dla smartfonów ma też duży udział w zmianach pozycji w wynikach wyszukiwarki Google. Czas ładowania jest uzależniony od ilości elementów na stronie (obrazków, zdjęć) i innych form graficznych elementów. 

Szybkość wczytywania się strony jest też uzależnione od szybkości działania i infrastruktury serwera, na jakim działa strona lub sklep. Serwer VPS z odpowiednimi ustawieniami zapewnia bezpieczne i wydajne rozwiązanie dopasowane do potrzeb zasobów aplikacji. Przekłada się to na pozytywne odczucia z korzystania dla użytkownika, co może mieć też wpływ na sprzedaż.

Wersja mobilna

Google od dłuższego czasu naciska na wersję mobilną strony pod kątem czasu ładowania się do pełnej treści. W panelu Search Console można przeprowadzić testy za pomocą pagespeed. Dowiemy się z raportu, ile stron wczytuje się szybko, średnio lub wolno w procentowym wykresie. Czasy, jakie są podawane za fast to wczytanie treści do 300 milisekund. Pamiętajmy, że ma to znaczenie przy pozycjonowaniu się serwisu lub strony internetowej. Robot indeksujący informuje o tym, że zmienia z robota desktop na robota mobile i po indeksacji pozycje fraz się wahają. 

Należy pamiętać, aby na stronie internetowej nie ukrywać znaczącej treści, bo roboty już są w stanie sobie przetwarzać JavaScript, co za tym idzie dawać kary za złe jego użycie. Zdarzało się, że treścią zindeksowaną i pokazywaną w wynikach wyszukiwania były informacje z popupu, czyli wyskakującego okienka do zapisu na newsletter. Trochę słaba promocja dla strony prawda. Dostaniemy powiadomienia odnośnie do problemów z wyświetlaniem się strony z komunikatem o błędzie do poprawy. Zdarza się na szablonach, motywach popularnych CMS, że treść wychodzi za ekran, czcionka jest zbyt małej wielkości lub elementy są za duże i przesłaniają jakieś części ekranu.